TA69 forside til hjemmeside
+

Nr. 69: Fænomenologi

Fænomenologi belyser krops- og hverdagsfænomenologiens rolle i antropologisk teorihistorie og diskuterer og illustrerer traditionens metodiske og analytiske potentiale og begrænsninger. Et centralt mål for den fænomenologisk inspirerede forskning er at redegøre for de kulturelle grundantagelser og kropsliggjorte færdigheder, der organiserer … More →
TA68 forside til hjemmeside
+

Nr. 68: Overskridelser

Overskridelser sætter fokus på et af antropologiens klassiske begreber (transgression) og udforsker forholdet mellem grænse og overskridelse og de bevægelser i kategoriseringssystemer og mulighedsrum, det medfører at krydse en grænse eller trodse et forbud. Hvad er overskridelser, og hvad kan … More →
67-VERDEN
+

Nr. 67: Verden(er)

Verden(er) tager udgangspunkt i en debat om udsagnet ‘Vi bebor mangfoldige verdener’, der blev afholdt i foråret 2011. Talere for og imod dette udsagn, dannede afsæt for en videre skriftlig debat og en række artikler, der alle skriver sig ind … More →
66-TAVSHED
+

Nr. 66: Tavshed

Tavshed. Det kan undertiden være svært at identificere tavsheder i en aktuel, dominerende tradition, fordi vi typisk er en del af den. Men man kan uforvarende komme til at tale om det usigelige, og andres reaktioner vil snart gøre en … More →
65-TAVSHED
+

Nr. 65: Tavshed

Tavshed. Det kan undertiden være svært at identificere tavsheder i en aktuel, dominerende tradition, fordi vi typisk er en del af den. Men man kan uforvarende komme til at tale om det usigelige, og andres reaktioner vil snart gøre en … More →
64-KLIMA
+

Nr. 64: Klima

Antropologien har igennem tiden beskæftiget sig med økologi som kulturelt og politisk fænomen og i det hele taget stadigt afsøgt grænserne eller gensidigheden mellem natur og kultur. Klimaforandringerne tvinger endnu en gang antropologer til at udforske forholdet mellem mennesker og … More →
62-SKOLE
+

Nr. 62: Skole

Skolen vil altid være et udtryk for et bestemt samfund med dets særlige værdier og strukturer. Den vil have til hensigt at bidrage til formationen af dette samfund ved at søge at skabe gode borgere. Derfor udgør skolen en arena, … More →
59-60-HUS_OG_HJEM
+

Nr. 59/60: Hus og Hjem

Det at have hjemme er nært knyttet til det at bo. At bo er et forhold, noget man indgår i og manifesterer sig igennem. Man afgrænser sit sted, skærmer sig, man opfører, flytter ind, domesticerer og tilpasser. At bo knytter … More →
57-LOV_OG_RET
+

Nr. 57: Lov § Ret

Antropologer har i generationer beskæftiget sig med forskellige samfunds evne til at håndtere konflikter via retlig regulering eller gennem institutioner med retslignende funktioner. De seneste 10-15 år har imidlertid budt på en udvikling, hvor retsantropologien i stigende grad er blevet … More →
56-KULTURMOEDE
+

Nr. 56: Kulturmøde

Antropologien forkastede ‘kulturmøde’ som et ufrugtbart analysebegreb tilbage i 1960′erne. Omkring årtusindeskiftet undergår begrebet imidlertid en renaissance i de ikke-antropologiske kulturstudiefag, hvor termen bruges i analyser af de mangeartede sammenbringelser, sammenstød, og sameksistenser, hvor kultur bliver gjort relevant. Med temanummeret … More →