Årgang 1948 #1 Anne Knudsen

Stemmer i Dansk Antropologi

I dette afsnit af Stemmer i Dansk Antropologi – Årgang 1948 vil du møde dr. phil., mangeårig skribent og forhenværende chefredaktør på Weekendavisen, Anne Knudsen. Anne blev doktor fra Institut for Antropologi, Københavns Universitet i 1989 med sin meget roste disputat ved navn En Ø i Historien. Korsika Historisk Antropologi 1730-1914, der er baseret på en blanding af historiske arkivstudier og et længerevarende feltarbejde på Korsika. Anne har været en fremtrædende stemme i dansk antropologi, blandt andet i kraft af sin tidligere formandspost i Antropologforeningen samt sit engagement som medstifter og redaktør af Stofskifte, i dag kendt under navnet Tidsskriftet Antropologi. Anne var mellem 1982-94 ansat i en række forskningsstillinger ved både Odense og Københavns Universitet, og hendes forskningsinteresser berører særligt europæiske minoriteter. Sideløbende med sin forskning skrev Anne for blandt andet Politiken og Weekendavisen, og i 1994 skiftede hun for alvor universitetet ud med avisverdenen: Først som kronikredaktør på Politiken og dernæst som chefredaktør på Weekendavisen, hvor hun blev indtil sin fratrædelse i 2017.

Anne har som dygtig, kritisk formidler og skribent rejst betydningsfulde spørgsmål i den offentlig debat i Danmark, blandt andet gennem udgivelserne Her går det godt, send flere penge (1996) og Fanden på væggen: verden efter Amsterdam-traktaten (1997), der henholdsvist behandler feminiserede omgangsformer i velfærdssamfundet og danskernes forhold til Europa.

Læs mere om Annes liv og karriere her.

Lyt til podcasten på Soundcloud, Itunes eller på følgende link: